![]() |
Накаяма Хакудо |
Историята познава няколко души практикуващи бойни изкуства имащи влияние над цели поколения политици,военни,полиция,учители и цивилни.Негови ученици говорят за опита си придобит от него почти шейсет години след смърта му.
Първият Сан-до-но-ханши (三道の藩士) в историята,"Богът на Кендо" (剣道の神様) -Накаяма Хакудо.
Накаяма Хакудо е един от най-влиятелните инструктори по бойни изкуства в съвременната история.Много школи и инструктори по бойни изкуства из целия свят твърдят че са свързани с него,практикувайки една или друга форма на неговото иайдо (изкуство на бързото изваждане и отсичане с катана) И все пак тези хора,било то в Япония или извън нея,в повечето случаи не знаят нищо повече от едно име.Поглеждайки към скромният му произход,неговите амбиции,постижения и нагласи можем да се доближим до правилното разбиране за този човек и неговия завет.
Второ поколение Ръководител на Юшинкан Доджо (有信館道場の第二代館長)
Създател на Мусо Шинден Рю Иайдо (夢想神傳流居合道) и Накаяма-но-Джо (中山の杖)
Кендо.Иайдо.Джодо.Сан-до-но-ханши (剣道・居合道・杖道・三道の藩士)
терминология :
- Шияй кейко (試合稽古) – съревнование в кендо,тренировка във вид на двубой.
- Сури-аши - базови движения на краката в кендо практиката.
- Семпай - звание на опитен практикуващ или наставник,използвано предимно от кохай (новопостъпили или по-млади ученици).
- Доджо - "дом на учението/пътя". Традиционно название на тренировъчна зала или сграда в която се провеждат обучения по дзен и бойни изкуства.
- Енбу - публична демонстрация.
- Кумитачи (組太刀) - „групирани мечове“ -понятие за спаринг форма често срещана в японските бойни изкуства с оръжия.
- Нагината -http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9D%D0%B0%D0%B3%D0%B8%D0%BD%D0%B0%D1%82%D0%B0
- Отоме Рю (御留流) - „това което тече но остава у дома“,школа или стил който е бил спонсориран или оставал скрит в определен феодален клан.
- Деншо (伝書) - „писмено учение“,писмо,свитък предаван обикновено на ученици на традиционни школи.Деншо е едновременно текст относно бойните изкуства и сертификат (включващ името на автора,реципиента и датата на издаване.Следващите 9 термина са някои от основните видове деншо.
- Мокуроку (目録) - „каталог“,свитък предаван на ученици,обикновено след няколко години на усърдно обучение.Различни са при различните школи,но в общи линии съдържа пълен или непълен списък на кати,бойни поучения,военни стратегии,езотерични или религиозни учения или философия.
- Ренши ( 錬士 ) - лиценз (минимум 6-ти дан) даващ право на практикуващият да участва в изпитна комисия,помощник-инструктор.
- Кьоши (教士) - лиценз (минимум 7-ми дан) даващ право на практикуващият да преподава дадената традиционна школа.
- Ханши (範士) - „инструктор на воини“ - най-високата почетна титла издавана от няколко федерации в Япония.Издава се на практикуващ с минимум 8-ми дан.
- Шихан (師範) - „инструктор“,който е лицензиран от ръководителите на своята школа да основе и управлява собствено доджо.
- Джун-Менкьо (順免許) - „лиценз за честност“,свитък издаван от доста школи,обикновено предхождащ предаването на титлата Менкьо.
- Инкьо (允許) - „сертификат за опит(вещина)“,лиценз издаван на тези които са завършили своето обучение.
- Менкьо (免許) - „лиценз,разрешително“,различно при различните школи,но обикновено е свитък/писмо ,възнаграждаващ практикуващият с високо признание за задълбочените познания и умения в изучаваната школа.
- Менкьо Кайден (免許皆伝) - лиценз с който се удостоверява пълната трансмисия на дадена школа.Издава се на практикуващ усвоил всички знания и добил абсолютното майсторство в дадена школа или стил.
- Соке (宗家) - „глава на семейство“.“Соке“ или „патриарх“ е ръководител на семейство/клан/школа.По традиция японското семейство е изключително йерархично.Семейства следващи конфуцианската доктрина са домакинства базирани изцяло на почит към по-възрастните членове.Патриархът има властта да издава решения от името на цялото семейство,като например да спре финансирането на по-нисшестояща част от домакинството или в екстремни случаи да забрани комуникацията с роднина.Тази йерархия се прилага и в бойните изкуства.
- Сан-до-но-Ханши (三道の藩士)- почетна титла издавана на този който получи ханши в кендо,иайдо и джодо от Нипон Бутокукай или Зен Нипон Кендо Ренмей (Японската Кендо Федерация)
- Дай Нипон Тейкоку Кендо Ката (大日本帝国剣道形) - „Велика кендо ката на Японската империя“,предшественик на Нипон Кендо Ката (日本剣道形) .
- Тенранджияй (天覧試合) - среща,двубой представен в присъствието на Императора.Термина не определя просто двубой в бойните изкуства а се отнася за всяко състезание на което присъства Императора. Тенранджияй с участие на бойни изкуства са проведени през 1895г и 1940г. Накаяма Хакудо и Такано Сасабуро правят демонстрация в „Шова Тенранджияй (昭和天覧試合)“или „Тенранджияй на Император Шова (Хирохито)“. От тогава Тенранджияй се провеждали и в съвременни спортове като бейзбол и в по-традиционни като сумо.
Накаяма Хакудо (中山博道)
Накаяма Оцуйоши (中山乙吉) бил роден в Имае,град Комацу,префектура Ишикава на 11 Февруари 1873г.,осми син на бившият член на клана Маеда - Накаяма Генношо.На пет годишна възраст Оцуйоши и семейството се преместили в Накачо,Тояма,където отворили малък якитори-ресторант,разположен в източния край на търговската улица Согава.Ресторантът се намирал на първата улица зад главната и по общо мнение бил доста скромен.На осемгодишна възраст младият Оцуйоши започнал работа в местна странноприемница (рьокан) наречена "Тояма",намираща се на две улици над семейният им ресторант.В странноприемницата Оцуйоши работил в кухнята.За негов късмет управителят Таказава Тойоши лично окуражавал Оцуйоши да изучава фехтовка,след като го видял да си играе с дървен меч.На 11-годишна възраст младият Накаяма влязъл в доджото на Сайто Мичинори,следващ линията Ямагучи ха на школата Итто Рю.Оцуйоши имал тежък график.Всяка сутрин пътувал до Ниши-джобучо,където учил четене и писане в основното училище "Ада Канджи".Следобед отивал в доджото на Мичинори за обучение в Ямагучи ха Итто Рю и след това право в кухнята на странноприемницата.Оцуйоши се развивал под насоките на няколко учители,докато един ден посетител от Токио променил живота му завинаги.Самурай с внушителни умения на име Кензо Хосода,отседнал в странноприемницата.Той работил като учител на обменни начела,изпратен в Тояма от Министерство на Образованието.Кензо бил член на Юшинкан Доджо (有信館道場),школа Шиндо МуНен Рю кенджуцу,ръководена от Негиши Шингоро.Развълнуваният Оцуйоши разговарял с Кензо с часове.Историите на Кензо и възгледите му относно пътя на меча оставили огромен отпечатък върху Оцуйоши,формирайки впоследствие целия му живот.През 1890г. Кензо предал молбата си за напускане на управата в местното училище и се завърнал в Токио.Заминаването му оставило Оцуйоши с много въпроси.Той усетил че това е момента и поискал разрешително от семейството си и от работодателя да замине за Токио за обучение в кенджуцу.Управителят Таказава бил толкова удивен,че сам придружил младия Оцуйоши до Ивасехама,малко пристанище в префектура Тояма.
Там Оцуйоши се качил на кораб до Ноецу,префектура Ниягата.В Ноецу той се прикачил на параход плаващ до Уено,Токио.Там в морето,Оцуйоши си спомнил думите на Таказава -
"Оцуйоши,ти ще бъдеш от този тип мъже,който други мъже ще боготворят."
Тези думи останали в Оцуйоши дълбоко и когато отраснал.


През 1906г. Хакудо участвал в двубоите,които определили ранната му кариера на фехтовчик.По-време на Дай Нипон Ботукусай Енбу Тайкай,той победил Джиро Озава и Такано Шигейоши от школата Хокушин Итто Рю,Косеки Кийомаса от школата Мухен Рю и Сасаки Масанобу от Суифу Рю.На 23г. получил титлата Джун-Менкьо,а на 27,титлата Менкьо,Инкьо.На 28г. Хакудо бил наречен Дайханор (действащ ръководител) и същата година се оженил за дъщерята на Шингоро.Така Хакудо влязъл в семейство Негиши.
През 1912г. Шингоро избрал Хакудо да заеме мястото му в комисията основала Дай Нипон Тейкоку Кендо Ката.Поради лични причини Хакудо се отделил от семейство Негиши и отворил собствено доджо в Масагочо,Хонго (днешен Бункьо) и му било разрешено да използва името Юшинкан.
Хакудо вече бил известен в Япония с уменията си,но това не му било достатъчно.Той обиколил страната изучавайки различни школи като:Итто Шоден МуТо Рю,Хокушин Итто Рю,(Тода) Буко Рю,Нен Рю,Шинкаге Рю,Мусаши Енмей Рю,Джиген Рю,Ичиден Рю и Ооки-Ишин Рю.По време на това пътуване той открил двете школи които променили изцяло кариерата му - Шинто Мусо Рю (神道夢想流) джоджуцу и Мусо Шинден Ейшин Рю (無双神傳英信流) иайджуцу.
През 1912г. Хакудо започнал обучение в Шинто Мусо Рю Джоджуцу и калиграфия,под ръководството на Учида Рьогоро в парка Шиба,Токио и Такеда Кохачи в дома му в Кобаяши,Токио.Той тренирал усърдно,смятайки обучението в джодо за едно от най-ценните сред своите познания.
Хакудо написал:
"Като по-млад бях обучаван в Шинто Мусо Рю от Шихан Учида Рьогоро.Заради обучението си при него успях да разбера Ура или вътрешната методология на Кендо.Изучих маховете и изтеглянията при упражненията с джо,движенията на краката,механиката на човешкото тяло и други основни принципи.Дори в Кендо практиката си успях да приложа тези техники.Благодарение на тази интегрирана практика успях да науча много.В света на бойните изкуства няма друга ката толкова прецизно разработена,както в Шинто Мусо Рю джоджуцу.Смятам,че Шинто Мусо Рю Джоджуцу е национално съкровище."
През 1916г. Хакудо се запознал с Тоса Ейшин Рю от Итагаки Тайсуке (известен държавник от периода Мейджи и ученик на Ое Масамичи)
Хакудо упражнявал иай и преди в Шиндо МуНен Рю,но нещо липсвало.Подал молба за обучение при Масамичи,който му позволил да присъства на тренировки,но понеже Хакудо не бил родом от област Тоса не му разрешил да практикува Тоса Ейшин Рю.
![]() |
Хосокава Йошимаса |
Хакудо тренирал сериозно и честно и през 1920г., Нипон Бутокукай му предали Ханши в Кендо и Иайдо едновременно.
По това време получил и Менкьо Кайден по джоджуцу от Учида Рьогоро преди смъртта на Учида през 1921г.
През 1922г. Хакудо получава Менкьо Кайден в Гото ха Мусо Джикиден Ейшин Рю от Токуми и Менкьо в Мусо Шинден Ейшин Рю от Йошимаса.Обратно на популярната теза,Хакудо не получава Менкьо Кайден от Йошимаса.Хакудо продължил да посещава и двамата- Йошимаса и Токуми (в Тоса).По това време Хакудо тренирал при Йошимаса в дома му и имал много добри отношения с него до смъртта на Йошимаса през 1923г.
![]() |
Тояма Рю Гунтоджуцу |
Същата година Хакудо подкрепил Нома Сейджи в построяването и развитието на известното доджо "Нома",което станало посредник между мъже и жени от различни школи и стилове да изпробват уменията си или да обменят знания с други практикуващи.
През 1927г. на 55-годишна възраст Хакудо получава титлата Ханши в Джодо от Нипон Бутокукай.
През 1930г. бил поканен от Бутокукай да демонстрира Мусо Шинден Ейшин Рю иай пред публика за първи път в историята и това било проблем.Хакудо нямал нужният лиценз - Менкьо Кайден.Затова по време на демонстрацията той представил школата като "Мусо Шинден Рю Батоджуцу"(無双神伝流抜刀術). Постъпил по този начин за да избегне евентуалните спорове дали има право да използва името на школата.
През 1932г. основателят на айкидо и близък приятел на Хакудо,Морихей Уешиба решава да омъжи голямата си дъщеря за Накакура Кьоши ,един от учениците на Хакудо,укрепвайки по този начин връзката между двете бойни изкуства.Самият Уешиба винаги е твърдял,че айкидо е по-близо до изкуството на меча отколкото до джудо или карате.
През 1933г. Хакудо преструктурирал всичко научено в област Тоса в Мусо Шинден Рю(夢想神伝流),използвайки китайският йероглиф за сън или провидение.Юшинкан която някога била тренировъчна зала специално за Шиндо МуНен Рю и Гекикен,вече била доджо за няколко бойни изкуства.Учениците в Юшинкан били избирани при изучаването на определени стилове.Накаяма Зендо и Хашимото Тойо изучавали всичко,докато Накакура Кьоши,Данзаки Томоаки и Накаджима Гозоро изучавали само Мусо Шинден Рю иайдо и Кендо.В живота си Хакудо станал свидетел на отмирането на стилизираното Гекикен и раждането на съвременното Кендо.
![]() |
Такано Сасабуро (ляво) и Накаяма Хакудо (дясно) по време на демонстрация на "Дай Нипон Тейкоку Кендо Ката". |
През 1934г. той и съвременника си Такано Сасабуро демонстрирали Дай Нипон Тейкоку Кендо Ката в Тенранджияй пред Император Хирохито (Шова).И двамата били високо оценени за демонстрацията си.Кендо набирало популярност и Хакудо и Такано станали едни от (ако не и) най-търсените инструктори в Япония.Те пътували из цялата страна,преподавайки в университети,полицейски управления,военни бази,правителствени учреждения и дори в Императорския дворец.Учениците на Хакудо станали десетки хиляди.Всъщност две-трети от всички които получили някога ранга кьоши от Нипон Бутокукай са тренирали с Хакудо в определен момент.
![]() |
Токио след бомбардировките |
Втората световна война била време на лишения и отчаяние за Япония.Японските войски отстъпвали под напора на Съюзническите сили.Цялата страна била мишена за американските бомбардировачи.Японските къщи изградени почти изцяло от дърво и строени гъсто една до друга се събаряли за секунди от американските запалителни бомби.Токио и други градове били сринати до основи.Това заедно с атомните бомбардировки над Хирошима и Нагасаки довело до официалната капитулация на Япония на 2-ри Септември 1945г.
Предвид случващото се,Хакудо чрез влиянието си,използвайки японската максима "Самураят никога не говори за това,което е минало",поискал от народа да посрещнат американските окупатори с достойнство:
"Във фехтовката с термина "охен" (応変) наричаме духа или способността на човек да се адаптира към промяна.Смисъла е в състоянието,при което след узнаване и осмисляне на естествения ход на нещата (това което вече се е случило),всички стари амбиции и цели биват изоставени.Постигне ли това човек навлиза в състоянието на пустота.А това изисква благородно сърце.То е най-висшата цел във фехтовката.Ние трябва да посрещнем съюзническата армия с този дух.Вчера те бяха врагове,но днес не са.Ако се провалим в това да не мислим за тях като за врагове,тогава не може да се каже,че ние (японците) наистина разбираме Бушидо.Ако има и най-малко чувство за наранена воля останала в сърцата ни и не можем да приемем по-широк поглед върху нещата,то това ще се изпише на лицата ни,давайки им (на съюзническите войници) причина да ни смятат за страхливци.Аз лично смятам ,че величието на една нация лежи в отворения и ум."
![]() |
Хакудо Накаяма и Коно Хакурен |
Краят на войната довел до много трудности.С идеята да се усмири японския народ,бойните изкуства били забранени от окупационните власти.
Това накарало Хакудо заедно с други свои сънародници да се бори за правото да се практикуват бойни изкуства в Япония.След дълги спорове и с помощта на Сасамори Джунзо,Курода Ясуджи и Кунии Зения,забраната била премахната.Победата на Хакудо довела до друг проблем. Много от учениците му загинали по време на войната,а само няколко от оцелелите се върнали да тренират.Бойните изкуства срещнали неодобрението на народа.Хакудо усетил,че има нужда от промяна.Той преструктурирал Мусо Шинден Рю,като го насочил към популяризиране чрез намаляване на агресивният боен характер на техниките,за сметка на усъвършенстването на духовната страна на цялата школа.В това отношение някой елементи от техниките били променени.Например в Гякуто от Омори Рю,преди края на войната завършвала с промушване на теки (противника) в горната част на врата.Хакудо по-късно заменил промушването с тодоме от Мусо Джикиден Ейшин Рю, което било смятано за по-милостив завършек на техниката.
(*бележка от автора* Преди края на войната Гякуто Тодоме било доста по-различно от това което се изпълнява днес.В началото на техниката меча бил издиган високо и захващан за муне (гърба на острието) със средният пръст,а преди издърпването на муне по дланта,имало промушване в областта над врата,където черепа се съединява с гръбнака.Години по-късно военноморските снайперисти на САЩ били обучавани да прострелват същото място.Само Юшинкан запазили този елемент от катата.)
Хакудо съжалявал за няколко неща.В неговото Кендо Кошуцуджиу (剣道口述集) или Колекция от вербални учения по Кендо,Хакудо обяснил,че съжалява за един определен стил,който запазил в тайна от повечето си ученици.Стилът на Хаяшизаки Джинсуке Минамото но Шигенобу.Хакудо първоначално възнамерявал да обучи всичките си сериозни ученици във всички стилове,които тренирал,но само тези които тренирали усърдно и имали прогрес във всички негови стилове,получавали достъп до така нареченото от него Хаяшизаки Хон Рю (林崎本流) или "истинното учение на Хаяшизаки Джинсуке Шигенобу".Според Хакудо само девет души научили първият вътрешен кръг от тази школа и имената им са:
- Оцука Ивао (Менкьо)
- Хасегава Миноширо (Менкьо)
- Охаяши Джунго (Менкьо)
- Саконджи Тадаичи (Менкьо)
- Накаяма Зендо (Менкьо)
- Аоки Еизо (Менкьо)
- Хашимото Тойо (Менкьо)
- Макута Козоу (Менкьо)
- Сухара Сагемацу (Менкьо) Хакудо добавил,че само четирима от тях успели да усвоят всички кати,за което получили Менкьо Кайден.
- Накаяма Зендо (Менкьо Кайден)
- Хашимото Тойо (Менкьо Кайден)
- Макута Козоу (Менкьо Кайден)
- Саконджи Тадаичи (Менкьо Кайден)
Човекът наричан "Последният боен артист"(最後の武芸者), починал на 14-ти Декември 1958 година на 85-годишна възраст,предавайки всичките си знания на сина си Накаяма Зендо.
![]() |
Накаяма "Хакудо" Оцуйоши 11.02.1873 - 14.12.1958 |
[おい乙吉、男にほれられるような男になるんだぞう]:高沢藤吉
"Оцуйоши,ти ще бъдеш от този тип мъже,който други мъже ще боготворят."
Споменати личности:
- Таказава Тойоши – управител на странноприемница „Тояма“ и бивш възпитаник на школата Шин-Шинтакума Рю джуджуцу.
- Сайто Мичинори – Последният познат шихан на Ямагучи ха Итто Рю.Първи инструктор на Хакудо по фехтовка.
- Хосода Кензо – Учител и семпай на Хакудо.Възпитаник на Шиндо МуНен Рю кенджуцу.
- Негиши Шингоро – 6-то поколение шихан на Шиндо МуНен Рю кенджуцу.Ръководител на "Юшинкан Доджо".Сенсей а по-късно и тъст на Хакудо.
- Такано Сасабуро- Менкьо Кайден в Оно ха Итто Рю и ханши в Кендо.Семпай и близък приятел на Хакудо.
- Шираши Ханджиро - самурай на клана Курода получил Менкьо Кайден в Харуйоши стила и Мокуроку в Джигьо стила на Шинто Мусо Рю.
- Учида Рьогоро – Съвременник на Шираши Ханджиро.Рьогоро получава Менкьо Кайден в Харуйоши Ха (линията) на школата Шинто Мусо Рю и Менкьо Кайден в Икаку Рю Торите от Хирано Кичизо Йошинобу.Носител на Менкьо Кайден и в Оно Ха Итто Рю (от Икуока Хейтаро),Хозойн Рю (от семейство Такеда) и Кушин Рю.Основател на Учида Рю Танджоджуцу.
- Такеда Кохачи – бивш член на клана Курода и съвременник на Шираши Ханджиро.Носител на Менкьо Кайден по линията Харуйоши,школа Шинто Мусо Рю.Кохачи починал няколко години след постъпването на Хакудо при него.
- Итагаки Тайсуке (1837-1919) – известен държавник,роден в област Тоса (днес префектура Кочи).Една от основните личности участвали в Реставрацията Мейджи и заемащ министерски пост в последвалото първо имперско правителство.- http://en.wikipedia.org/wiki/Itagaki_Taisuke
- Ое Масамичи – Шихан на Мусо Джикиден Ейшин Рю и Мусо Шинден Ейшин Рю,бивш самурай на клана Ямаучи/област Тоса.
- Моримото Токуми - бивш самурай на клана Ямаучи/Тоса.Съвременник на Ое Масамичи.Носител на Менкьо Кайден в Мусо Джикиден Ейшин Рю от Гото Магобей Масасуке.
- Хосокава Йошимаса – бивш самурай на клана Ямаучи/Тоса и учител на Хакудо.Шихан на Мусо Шинден Ейшин Рю,17-ти соке на Мусо Шинден Рю в линията на Такада Сенсей).
- Нома Сейджи – любител на кендо,основател на издателство "Коданша" и доджото "Нома" през 1925г.
- Сасамори Джунзо – Ханши в кендо и иайдо.Носител на Менкьо Кайден в Цугуру Ден и Ямашика Ден (събрани заедно линиите са Хиросаки Хан Ден)Оно Ха Итто Рю,Мураки Рю,Хиросаки Хан Ден Шинмусо Хаяшизаки Рю и Чокуген Рю.
- Курода Ясуджи – известен фехтовчик и шихан на Когагава Кайшин Рю,Тамия Рю,Шин-Шинтакума Дайкен-Ничи Рю,Цубаки Котеген Рю и Сетама Огури Рю.Активист и борец за правата на бойните изкуства по време на окупацията.
- Кунии Зения – шихан на Манива Нен Рю и реформатор на Кашима Шин Рю.Призован от Сасамори Джунзо да участва в двубой срещу американски войник въоръжен с карабина и щик.Зения спечелил двубоя и пощадил войника.Джунзо използвал това като доказателство,че бойните изкуства запазват живота със същата сила с която могат да го отнемат.Забраната на бойните изкуства била премахната малко след това.
- Хаяшизаки Джинсуке Минамото но Шигенобу - Основател на бойното изкуство наричано днес иайдо.Няколко от споменатите в статията школи произлизат от неговото "батоджуцу",което Джинсуке основал в края на 16-ти век.Доста оскъдна информация е останала в наши дни за този човек,като в по-голямата си част е по-скоро легенди отколкото факти.Предполага се че Хаяшизаки Джинсуке е бил роден между1542 -1546г. в провинция Сагами (днес префектура Канагава).Според една от легендите бащата на Джинсуке бил убит когато Джинсуке бил доста млад.Заклевайки се да отмъсти за баща си,той прекарал дълго време в молитви и медитация в храм шинмей ,докато един ден получил озарение за създаването на бойно изкуство,което той по-късно нарекъл батоджуцу.Тогава Джинсуке предприел първото си пътуване из страната,привличайки много ученици към своята система.На 73 годишна възраст той предприел второ пътуване,по-време на което следите му мистериозно се губят,а на местата през които минал се появили много школи.Най-известният от преките наследници на школата на Джинсуке е Тамия Наримаса - един от главните инструктори по бойни изкуства на клана Токугава,втори соке в генеалогиите на школите Хасегава Ейшин Рю,Мусо Шинден Рю и Мусо Джикиден Ейшин Рю.Личен инструктор на Хидетада и Йемицу Токугава.Точните техники на първата школа все още остават забулени в тайна,но се предполага че са много изчистени,практични и изключително бойни.Историята не споменава дали Джинсуке е успял да отмъсти за баща си,но наследството което оставил надхвърлило епохата в която живял,превръщайки се в едно от съкровищата на японската цивилизация.
школи и стилове:
- Тояма Хан Ден Ямагучи Ха Итто Рю 富山藩傳山口派一刀流 - кенджуцу школа основана от Ямагучи Бокушинсай,синтезирана от няколко стила.Най-добре изучена от основателя на Мугай Рю - Цуджи Гетан.Хакудо получил мокуроку,точно преди да замине за Токио.При получаването на Менкьо,Инкьо в Шиндо МуНен Рю ,Хакудо получил и зукай деншо (図解伝書) от Сайто Мичинори.За съжаление школата била забравена след смърта на Мичинори.
- Шиндо МуНен Рю (神道無念流) - Школа по кенджуцу и иайджуцу,основана от Фукуи Хьоемон Йошихира и станала най-разпространената в японската история.Хакудо изучавал линията Канто ха Шиндо Мунен Рю.
- Оно Ха Итто Рю 小野派一刀流 - линия на кенджуцу школата Итто Рю основана от Оно Тадааки,ученик на легендарният Итто Итосай.Итто Рю било широко разпространено из цяла Япония,с безброй клонове и линии.Семейната линия Оно била предавана през вековете,докато Ямаока Тешу добил майсторска степен и трансформирал всичко в неговото Итто Шоден МуТо Рю,слагайки по този начин край на линията Оно.
- Хокушин Итто Рю 北辰一刀流 - Основана от Чиба Шусаку Наримаса,който го научил от баща си а по-късно изучил Наканши ха Итто Рю от Асари Маташичиро Йошинобу.Той обединил знанията от двете,като от осем кръга оставил само три комбинирайки ги с техники от иайджуцу и нагината.Стила станал един от най-известните в страната.
- Суифу Рю 水府流 – основан от Токугава Нариаки,синтезиран от трите изкуства на меча на клана Мито (Мито Хан Ден) - Шиндо МуНен Рю,Хокушин Итто Рю и Тогун Рю.Това било най-амбициозният проект на Нариаки.Сасаки Масанобу бил последният шихан на стила.Той тренирал в Тобукан заедно с Джиро Озава.След смърта на Масанобу,Джиро неуспешно се опитал да възроди школата.
- Шинто Мусо Рю 神道夢想流 - школа основана от Мусо Геносуке Кацуйоши.Той обединил техники за копие,нагината,меч и бо в едно единствено оръжие- джо.Отоме Рю (御留流) на клана Курода се разделило на няколко линии.В късният период Едо останали само две от тях – Харуйоши и Джигьо.Учида Рьогоро и Такеда Кохачи получили Менкьо Кайден по линията Харуйоши и разпостранили този стил на Шинто Мусо Рю сред народа.Шираши Ханджиро (друг служител на Курода) получил Менкьо Кайден в Харуйоши стила и Мокуроку в Джигьо стила.По-късно той ги комбинирал и прекръстил школата,използвайки йероглифа за „божествен“ (神道) .Неговият стил бил наследен от Такаджи Шимизу който продължил да го развива.Такаджи го предал на много хора по света.Линията на Учида,незасегната от промените на Такаджи и Ханджиро била наследена от сина на Учида – Рьохей и ученикът Накаяма Хакудо.Друга линия на стила Харуйоши оцеляла чрез ученика на Накаяма – Мацуо Кенпу,който получил Менкьо Кайден в стила от Шираши Токугоро.
- Хасегава Ейшин Рю 長谷川英信流 - иайджуцу школа произлизаща от учението на Хаяшизаки Джинсуке Шигенобу и основана от Хасегава Чикараноске Ейшин (Хиденобу).След смъртта на 11-ят соке Огуро Мотоемон Кийокацу,школата се разделя на две линии.Първата линия Шимомура-ха(下村派), била преименувана от 17-ят соке Хосокава Йошимаса на Мусо Шинден Ейшин Рю 無雙神傳英信流 а след обучението си при Хосокава ,от нея Накаяма Хакудо създава Мусо Шинден Рю (夢想神伝流). Втората линия Танимура-ха (谷村派) била преименувана от Ое Масамичи на Мусо Джикиден Ейшин Рю през ерата Тайшо (1912-1926).
- Омори Рю 大森流 - иайджуцу школа основана в края на 17-ти век от Омори Рокурозаемон Масамицу.Масамицу бил ученик на Хасегава Ейшин,но поради несъгласие с използването на определени позиции,напуснал школата и основал собствен стил с начална позиция сейза (официалната седяща поза).По-късно доста от учениците на Ейшин започнали обучение в Омори Рю при Масамицу поради което школата чрез наследяване с годините естествено преминала в Хасегава Ейшин Рю и продължава да се преподава и днес като първи кръг (шоден) на обучение в школите Мусо Шинден Рю и Мусо Джикиден Ейшин Рю.
- Тоса Ейшин Рю 土佐英信流 – е общо наименование на Мусо Джикиден Ейшин Рю/Мусо Шинден Ейшин Рю,преподавано в област Тоса.То било част от няколкото Отоме Рю (御留流) на клана Ямаучи и предвидено за обучение единствено на членовете на клана.
- Мусо Шинден Ейшин Рю 無双神傳英信流 – стил основан от Хаяшизаки Джинсуке Шигенобу и реформиран от Хасегава Чикараноске Ейшин.14-ят соке Шимомура Моичи Садамаса бил сертифициран в Тоса Ейшин Рю от Ямакава Кюзо Юкимаса (13-ти соке).Той (Шимомура) приложил няколко промени и предал школата на своите ученици.И Йошимаса и Масамичи получили Менкьо Кайден в стила и предали знанията си на своите ученици.Йошимаса издал Менкьо Кайден на Уеда Хейтаро и Менкьо на Накаяма Хакудо.Уеда и още няколко линии оцелели и се преподават и днес.
- Гото ха Мусо Джикиден Ейшин Рю 五藤派無双直傳英信流 - стил основан от Хаяшизаки Джинсуке Шигенобу и реформиран от Хасегава Чикараноске Ейшин.Стила бил предаван през годините до Танимура Каменоджо Такакацу.Каменоджо предал Менкьо Кайден на няколко ученици включително Гото Магобей Масасуке- един от многото шихани на Мусо Джикиден Ейшин Рю ,неговата линия била позната като Гото-ха.Той имал няколко талантливи ученици на които предал Менкьо Кайден.Едни от тях били Ое Масамичи и Моримото Токуми.
- Гекикен 撃剣 - „овладяване на меча“ или "свободна фехтовка",предшественик на съвременното кендо.Практика която позволява на практикуващият да прилага няколко техники и концепции в контролирана среда.За разлика от съвременното кендо ,гекикен съдържало елементи на граплинг (захвати),удари и избутвания които водели практикуващите до съвсем друго ниво на издържливост.
- Хозойн Рю Соджуцу - школа за бой с копие,основана от Хозойн Какезебу Хойн Иней,будистки монах от Нара.Той изучавал изкуството на боя с меч от Камизуми Нобуцуна и копие под ръководството на Нарита Моритада (1521-1607)
- Тояма Рю Гунто Сохо 戸山流軍刀操法 – Военна система за обучение разработена през 1925г. преподавана на японските войски.Съдържала е няколко дисциплини – Кумитачи,иайджуцу,соджуцу (в смисъл на бой с карабина със щик),Хапо Гири или „осем метода за разрез“,Шигеки(точна стрелба),Тамешигири и Военна музика (за паради и маршируване).
- Хаяшизаки Хон Рю 林崎本流 – иайджуцу школа основана в края на 16-ти век от Хаяшизаки Джинсуке Шигенобу предадена на Накаяма Хакудо от Хосокава Йошимаса.
- За статията:
Следващите редове са допълнение към цялостният превод и съдържа един от заветите на Накаяма предаден от Кимура Шоджи който написал:
Няма коментари:
Публикуване на коментар